pencil5, pencil, write, edit, blog, note

מאמרים

דיכאון - אפשר גם אחרת.

תגיד לי, מי בדיוק מדכא אותך? מי האדם שעוצר אותך מללכת לסרט? מי עוצר אותך מלהקים מפלגה? לצאת לטיול בחו"ל? להביע את דעתך? להתקשר לבריטני ספירס? מי?
דיכאון הוא חוויה נוראית. האנרגיה שאתה משקיע בדיכוי דחפיך הפנימיים משאירים אותך מרוקן, חסר אנרגיה, עייף ומיואש. אתה מרגיש כחי בבועה, כאילו שהחיים הם שם, כסרט, אתה כאן, כלוא וחסום, והם, החיים, שם.  
מי שמדכא אותך זה אתה. אתה מדכא את עצמך. נכון, יש לך סיבות טובות ומוצדקות אבל טכנית, אתה אדם חופשי, אתה לא אסיר, ידיך לא כבולות, אף אחד לא מכוון אקדח לראשך.
מה גורם לך, בתת המודע, לבחור בדיכוי עצמי? כן, זו בחירה. 
אתה, בשבריר של שנייה, מעלה מצד אחד דחף לביטוי עצמי ומיד מהצד השני אתה מעלה נימוקים שכנגד. כל דחף למימוש משהו ש"בא לך" ניכנס למצב של בעד ונגד ותמיד הנגד מנצח ואתה שוב מדכא את עצמך. 
יתכן שבשלב מסוים בחייך חווית חוויה לא נעימה ואף טראומטית. החוויה הלא נעימה יצרה מספר תגובות שצפות אוטומטית בכל פעם ש-"בא לך" דחף כל שהוא.

אמונות שליליות - אני כישלון, אני לא אצליח, לא מגיע לי - עדיף לוותר.
רגשות לא נעימים - פחד, חרדה, מצוקה, דאגה, שיתוק, בושה - עדיף לוותר.
אי נוחות גופנית - חרדה פנימית, לחץ, הזעה, רעידות, דופק מואץ - עדיף לוותר.
ציפייה לנורא מכל - מאחר והאירוע היה כל כך טראומטי אתה מצפה לו בכל מקום - עדיף לוותר
כל התגובות שעולות אוטומטית מובילות לוויתור ולדיכוי של הדחף הראשוני. פשוט באמת עדיף לא לעשות כלום אם כל פעם שבא לי דבר מה אני אמור להיאבק בכל כך הרבה אי נוחות. 

הציפייה לגרוע מכל גורמת לשחזור בלתי מודע של אותם תנאים ששררו ביום התרחשות האירוע הטראומטי הראשוני. כך נראה לדוגמה אישה שאף שהיא יצאה מבית שבו האבא היה פוגעני היא מתחתנת עם גבר שדומה בתכונותיו לאביה. 

חיבור של כל הגורמים שנראה שהם צפים אוטומטית בלי כל שליטה עצמית יוביל לתסכול, לחוסר אונים, לייאוש ולדיכאון.
אבל, אפשר גם אחרת. אפשר לשנות את נקודת המבט על אירועי החיים. אפשר להחליף את המשקפיים שדרכם אתה רואה את העולם. 
נקודת המבט, ע"פ חב"ד היא שהחיים הם מסע של התפתחות. המסע הלא קל שאנחנו עוברים במהלך החיים הוא מעין הכשרה מקצועית לקראת התפקיד והשליחות שאנחנו צריכים לממש בעולם.
סוג הפגיעה מרמז על סוג השליחות. התמקדות בשליחות העתידית ולא בעבר הפגוע תוביל להקלה, לתוספת של אנרגיה, כוחות, סיפוק ומשמעות. החיבור ליעוד שלך, החיבור לשליחות שלך, הוא הדבר האמיתי שיכניס שמחה, משמעות ושייכות לחייך. 
לדוגמה: חלק מנפגעות הטרדה מינית החליטו להתמקד בעתיד במקום בעבר. אותן נשים יצרו את קמפיין METOO שמשמעותו העלעת המודעות לנושא הפגיעה בנשים. התמקדות בעתיד מעצימה אותן ומעצימה נשים רבות אחרות. לא עוד דיכוי, לא עוד הבלגה, לא עוד יאוש. עד כאן, אפשר גם אחרת. 
בהיבט הרחב של הפתרון לדיכאון, אתה שליח. באת למלא שליחות ותפקיד בעולם הזה, ממש כמו כל אחד מהברואים שסביבך. צריך אותך, מחכים לך, רק לך. הערוץ של לקבל לעצמי מדוכא כרגע, וכמובן יש לטפל בו, אך הערוץ של הנתינה, של השתלבות בחברה עם התכונות והכישורים שאיתם נולדת, פתוח כל הזמן. ערוץ הנתינה וההשתלבות בדרך של התמקדות באחר על פי ובעזרת כישוריך הטבעיים הוא הערוץ שבו יש להתמקד והוא הערוץ שיכניס לחייך שינוי, תקווה, משמעות, ושייכות.
כדי להיות שליח אתה קודם כל צריך להסתכל על האחר. שים לב, דיכאון, שפעת, כאב בטן,  כולם מקורם בחוסר איזון פיזיולוגי שמחייב לקחת תרופה, אבל, ראה זה פלא, על הלוקים בדיכאון זה לא כל כך משפיע.  הסיבה היא שעוצמת הטראומה שהם חוו גרמה להם להתמקד בעצמם.
לחווים דיכאון יש תוספת והיא התנהגות שמתמקדת בעצמם. לכן אחד הפתרונות לדיכאון הוא מעבר להתנהגות הממוקדת באחר.
איך להתמקד באחר? קח את התכונות שלך ואת הכישורים שלך ותרגם אותם לעשייה למען האחר. תגיד בוקר טוב למי שאתה פוגש, שאל שאלה של התעניינות. המטרה היא לא למצוא לך חברים אלא לשנות את כיוון ההתמקדות שלך. מהתמקדות באני להתמקדות באחר.
בהיבט הצר של הפתרון לדיכאון, אתה הוא זה שמדכא את עצמך ואתה הוא זה שצריך לבחור ביציאה מהדיכאון בדרך של התמקדות באחר. לא מדובר ביצירת קשרים חדשים אלא פשוט להתבונן באחר, ממש כמו כללי הנימוס האירופאים שמבוססים על התמקדות וראייה את האחר. זה אולי חדש ומפחיד אבל זה הפתרון.

 

עקבו אחרינו

כתובת אשקלון, בית מעריב תל-אביב
Facebook
טלפון 050-7125003
דוא"ל aunilb@gmail.com

טיפול זוגי וטיפול פרטני 

בנימין ארדיטי